De wereld op z’n kop

Ik moet een jaar of dertien geweest zijn, toen twee Iraanse jonge mannen, vluchtelingen, mij op straat aanspraken over de situatie in hun land van herkomst. Een ervan had een multomap met foto’s in plastic hoesjes in zijn handen. Op de foto die bovenop lag, stond een man met een zware metalen kap over zijn hoofd. De kap was een martelwerktuig dat de SAVAK, de geheime politie van sjah Reza Pahlavi, gebruikte. Het loodzware ding bedekte het hele hoofd en leunde op de schouders. Er werd met hamers tegenaan geslagen. Aan het oorverdovende lawaai was geen ontsnappen mogelijk. Van de trillingen raakte je volledig gedesoriënteerd. Geluid kan krankzinnig maken. Ik kon het me al te levendig voorstellen en ben het nooit vergeten.

Zoals er gedaan wordt alsof de genocide in Gaza begonnen in als reactie op ‘7 oktober’,
wordt er nu gedaan alsof er niets voorafging aan het ayatollah-regime in Iran. Geen Mohammad Mossadeq, die na WOII hervormingen doorvoerde en de door de Britten overheerste olie-industrie wilde nationaliseren, opdat Iran zelf de vruchten van haar rijkdommen zou plukken. De CIA en MI6 namen tegenmaatregelen en organiseerden een staatsgreep. Zo kwam de Pahlavi dynastie weer terug in het centrum van de macht. De heerschappij van de sjah was niet vredelievend, wat de oude beelden van blije vrouwen zonder hoofddoek ook proberen voor te spiegelen. Het was een dictatuur.
Die dictatuur van sjah en SAVAK riep verzet op, en leidde tot een revolutie, waarbij de in ballingschap levende Khomeini zich ontpopte tot leider. In 1979 keerde hij terug naar Iran en vestigde een religieus regime dat ook uitgroeide tot een dictatuur. Alweer. En weer is er verzet, komen Iraniërs in opstand tegen ondraaglijke leefregels van een machtswellustig regime.
Amerika, onder een zwakzinnige en kwaadaardige president, wordt bevangen door een geestdriftig verlangen de Iraniërs te bevrijden, op instigatie van Israël, dat als een duiveltje op de schouder van het monster onophoudelijk oproept tot geweld, machtsvertoon, bloedvergieten.
De bommen vallen, de mensen sterven.
Dat opnieuw het internationaal recht geschonden wordt, is al bijna gewoon geworden. Het heeft immers geen consequenties. NAVObaas Rutte put zich uit in onderdanigheid, want de NAVO kan niet zonder Amerika. In Nederland toeteren types als Ulysse Ellian hun steun voor de kleinzoon van de sjah, die in de VS in de startblokken staat om van Iran een ‘democratie’ te maken. Premier Jetten vindt de vijandigheden tegenover Iran niet zo leuk, maar wel begrijpelijk; het is weliswaar een schending van het internationaal recht en dat mag dus eigenlijk niet, maar Iran is natuurlijk wel een schurkenstaat! En Yesilgöz, onverstoorbaar werkend aan haar eigen zichtbaarheid, gaat voor een slordige ton op bezoek bij ‘ons’ marineschip, dat dapper paraat is in het gebied om onze veiligheid te garanderen.

Iran reageert uiteraard op de standrechtelijke executie van Khamenei en de bommenregens. (Hoe durven ze!) De Straat van Hormuz wordt afgesloten. Dat is slecht voor de wereldeconomie. De brandstofprijzen schieten omhoog. Bij de pomp wordt harder gehuild om de onrust in de portemonnee dan om de door de bommen getroffenen.
Nu de wereldeconomie onder vuur ligt, is er van regime change geen sprake meer. De Straat van Hormuz moet open, koste wat het kost. De Iraniërs hebben het nakijken: die zijn én door de bommen geschonden én het vervloekte regime zit nog stevig (en verjongd) in het zadel. Vrouwenrechten zijn gewoon weer ondergeschikt aan de benzineprijs. De kleinzoon van de sjah kan, voorlopig, terug in zijn hok. Trump wisselt tussen barbaarse dreigementen en een soort appeasement met het Iraanse regime, met Pakistan als bemiddelaar.
En Israël? Bibi en de losgeslagen horde rondom hem blijven gewoon hun gang gaan, in Gaza, op de Westoever, in Libanon, en, zodra dat weer kan, voluit weer in Iran, want dat land en volk mag vernietigd worden om Israëls bestaansrecht te verzekeren.
En onze regering? Die kijkt hoofdschuddend en handenwrijvend toe. Wil meedoen aan het beveiligen van de Straat van Hormuz, ook als we op die manier toch een illegale oorlog ingerommeld worden, maar sancties tegen Israël? Dat gaat te ver. En Amerika op het matje roepen? Nee, joh, we sturen onze koning en koningin op een logeerpartijtje.

Niet kinderachtig

Tulp

Gouke Moes, de BBB heikneuter die godbetert een blauwe maandag minister van onderwijs, cultuur en media was in het horrorkabinet Schoof, wil de Nederlandse cultuur redden van vreemde smetten en de inheemse Nederlander weer op één plaatsen.

Daartoe heeft hij zich aangesloten bij de stichting Democratische Vernieuwing. Vanuit die stichting spant hij een rechtszaak aan tegen de Staat der Nederlanden, die het volgens Gouke, voorheen dus minister van onder andere cultuur, jammerlijk laat afweten wat betreft cultuurbescherming. Hij wil de rechter niet persé vermoeien of belasten met ‘cultuurdefensie’, maar linkse clubs als Urgenda en Greenpeace doen het ook, en Gouke lijkt te denken: wat die linkse ettertjes kunnen, kan ik beter.  Dat het bij die rechtszaken ging om het door de eigen regering niet naleven van de eigen wetten, staat voor Gouke in de kleine lettertjes en die leest hij niet, heeft hij geen tijd voor, want het is kwart over twaalf, wat de Nederlandse cultuur betreft.

Als hem gevraagd wordt die Nederlandse cultuur eens te omschrijven, heeft hij het moeilijk. Het is ook best complex om verder te kijken dan de Hollandse klei onder je laarzen, het rood-wit-blauw (ook de omgekeerde volgorde is cultuur!), de molen (nee, niet de klimaatdrammersversie!) en zwarte Piet (want, laten we eerlijk wezen: Gouke’s inheemse Nederlander is wit. Gouke durft dat nog niet hardop te zeggen, maar in de appgroep van zijn stichting vliegen de memes je om de oren). Maar wij zijn niet kinderachtig, wij steken een stotterende stumper als Gouke naar goed Nederlands gristelijk gebruik graag de helpen de hand toe. Was niet nodig geweest als Gouke zijn klassiekers had gekend, maar kom daar tegenwoordig maar eens om.

Daarom opnieuw een link naar ‘Het integratiealfabet, Nederlandse waarden en normen van A tot Z’. Zodat ook Gouke argumenten heeft om ons te overtuigen dat er aan die inheemse Nederlandse cultuur ook echt iets te redden valt.

Romptriomfkabinet

Fret&Inktvis2025

De eeuwige paljas of De fascistoïde haatzaaier

PVV, Geert Wilders, Joost Eerdmans, Lideweij de Vos, Caroline van der Plas
Het verschil tussen bijvoorbeeld een Hitler en Wilders-na-dertig-jaar-politieke-activiteit moge duidelijk zijn. In dertig jaar heeft Wilders het grootste deel van de tijd vooral lopen klieren: hij heeft mislukt deelgenomen als gedoogpartij aan een kabinet (2010-2012). Tijdens die gedoogperiode stemde PVV tegen alles wat het de kiezers beloofd had. Hij heeft met zijn ‘partij-met-maar-1-lid’ als grootste partij één jaar in een kabinet gezeten (15 mei 2024 – 3 juni 2025) om als laffe loser uit de nachtschuit te komen. Nu, 62 jaar oud, ziet hij er uit als een verlepte salak (salak – Indonesië – ook slangenvrucht, omdat de schil van deze vrucht wel wat weg heeft van een slangenhuid). [expander_maker id=”2″ more=”Lees meer” less=”Lees minder”]Bij ons leeft de gedachte dat Wilders – die grappend is weggezet als ‘de neger van Venlo’ (in een door een journalist verzonnen verhaal), Gekke Geert, Greet, Blonde Dolly, Mozart(!), Blondie het schaap, de grote geblondeerde leider, de grote blonde roerganger, Schreeuwwitje –, lijdt aan een gedragsstoornis, een bipolaire stoornis en het syndroom Gil de la Tourette, maar dit terzijde. De vele bijnamen die men hem in de loop der jaren toekende duiden niet op het voor een politicus noodzakelijk aanzien. Wilders zal de geschiedenis ingaan als de gefrustreerde, eigenaardige en verwoed haatzaaiende politieker die racistische uitdrukkingen muntte als: ’tsunami van moslims’, ‘kopvoddentaks’, ‘ramadantuig’, ‘haatpaleizen’, ‘minder minder minder / dan gaan wij dat regelen’. Die collega-politici uitmaakte voor ‘knettergek’, ‘lafaards’, ‘hulpelozen’, en dat zij ‘vuile leugens’ verkondigden. Die het kabinet waar hij zelf deel van was ‘nepparlement’ en ‘maffiabende’ noemde; de Antillen ‘schurkeneilanden’, bestuurders daar ‘pina colada-maffia’, ‘schurken en boeven’; en verslaggevers wegzette als ’tuig van de richel’.
Er wordt over Wilders gezegd dat hij een groot gevaar is voor de democratie, met het zaaien van wantrouwen ‘in het functioneren van democratie als geheel’ volgens ‘een strategie die rechtstreeks afkomstig is uit het fascistische draaiboek: je verliest een verkiezing en plaatst vervolgens vraagtekens bij de uitslag. Je verspreidt het volstrekt ongefundeerd idee dat je niet eerlijk hebt verloren in het stemlokaal, maar dat je bent uitgeschakeld door een complot van de gevestigde orde. […] Het is een tactiek onder autoritaire leiders wereldwijd. De Amerikaanse president Donald Trump gebruikte haar al in 2020. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu deed hetzelfde in 2021. Het jaar erop volgden de Braziliaanse president Jair Bolsonaro en de Hongaarse leider Viktor Orbán.’ (Lees meer in het artikel ‘De volgende stap in het fascistische draaiboek van Geert Wilders: verkiezingen in twijfel trekken’, van Rosan Smits in De Correspondent – 1 november 2025.)
Bij genoemd artikel staat een illustratie (van Cliff van Thillo) van Wilders als ‘joker’ (iemand die zichzelf belachelijk maakt; sukkel, slappeling) met onder zijn arm het draaiboek van Trump. Dit doet ons denken aan de nog milde fotobewerkingen die wij in 2010 van de heer Wilders maakten, als ‘harlekijn’ (een grappig, koddig persoon). Onze huidige stijl is het gevolg van onze toegenomen afkeer van het fenomeen Wilders, zoals moge blijken uit de Wilderskarikaturen onderaan dit artikel.
Geert Wilders noemt zichzelf geen fascist, maar is hij het? Daarover wordt nagedacht en geschreven. Sander Schimmelpenninck vindt ondubbelzinnig van wel, en wij zijn nogal een fan van Sander. Zoals wij fan zijn van Carolina Trujillo, Hasnae Bouazza, Sheila Sitalsing. Van commentatoren kortom die Wilders neerzetten als iemand die dient te worden terechtgewezen en uitgefloten. En verguisd.[/expander_maker]
Fret&Inktvis

PS. Er werd tijdens het Derde Rijk door de nazi’s veel gezongen. Ook in Nederland ontwikkelde zich een nationaalsocialistische zangcultuur: ‘Tijdens de Tweede Wereldoorlog galmden overal in bezet Europa Duitse marsliederen door de straten. […] De Nederlandse nationaal-socialisten lieten zich muzikaal evenmin onbetuigd. […] Zij bouwden via vaderlandse evergreens een eigen repertoire op van strijdliederen die de massa serieus moesten bewerken.’ (Zo zong de NSB – Liedcultuur van de NSB 1931-1945, Gerard Groeneveld, vantilt.nl/boeken). Zie op YouTube de afspeellijsten met Duitse en Nederlandse ‘patriottische, vaderlandslievende’ liederen uit genoemde zwarte periode in de geschiedenis, die nog altijd populair blijken te zijn:  NSB liederen voor het hele gezin.
En, het is enorm schrikken, er worden nieuwe liederen gemaakt, met behulp van AI, hele afspeellijsten vol, op YouTube te vinden, zoals bijvoorbeeld op het kanaal van JW “Broken Veteran” – de afspeellijst Nederland United, met titels als ‘Wij zeggen Nee, Nee, Nee, tegen een AZC’, en ‘Politieke honden’, met de tekst: ‘Honden in de Tweede Kamer ruiken aan je gat. Huilen voor de stemmen blaffen bij elk debat. Territorium markeren met plannen en wetten. Den Haag is één grote kennel die je moet ontsmetten. […]’, en ga zo maar door.

1. Partijleider met maar 1 lid; 2. Zo zingt de NSB PVV

Laatste stemadvies

Levensgevaarlijk kabinet

Fret&Inktvis2025

Van de geschiedenis leren…

dagboekje Mittelbau Dora

Altijd wordt maar beweerd dat ‘we niks leren van de geschiedenis’, terwijl dat toch aantoonbaar niet waar is. We leren ons rot van het verleden. Kijk maar naar uithongering, landjepik en volkenmoord. Voorbeelden van praktijken van vroeger waar we ook vandaag de dag nog van leren. Een paar voorbeelden:

Hitler – om maar te beginnen met iemand die we allemaal wel kennen – beschouwde uithongering als een legitiem middel waarbij het Herrenvolk-van-dienst het volste recht had om inferieure volken alle voedsel te ontzeggen. Hij vond het gewoon een plicht van de sterken om de zwakken uit te hongeren.

Inferieure rassen moesten volgens Hitler niet alleen worden uitgehongerd, ook hun land moest worden afgepakt. (zie: Zwarte aarde van Timothy Snyder, vanaf p.20).
Het Herrenvolk had Lebensraum nodig. En volgens de wet van het recht van de sterkste bedien je je dan van het land van de zwakken. Landjepik, heel normaal, puur natuur. En alles wat niet crepeert, of uit eigen beweging vertrekt, verdrijf je.

Hitler had dat volgens eigen zeggen afgekeken van de Amerikanen, die het succesvol toepasten bij het koloniseren van Amerika, waarbij de blanken dat gesorteerde roodhuidenvolkje mooi in het zand liet bijten. Vrouwen en kinderen werden niet gespaard, want ‘neten worden ook luizen’, zoals de Amerikaanse kolonel John Chivington zijn manschappen toebrulde bij de slachting bij Sand Creek in 1864.
I have come to kill Indians, and believe it is right and honorable to use any means under God’s heaven to kill Indians. … Kill and scalp all, big and little; nits make lice, aldus de voormalige methodistische predikant.

Nou zou Hitler het zelf nooit hebben toegegeven, want Russen waren in zijn ogen een minderwaardig slavenvolk waar de superieure Duitsers niks van konden leren, maar stiekem heeft hij zijn tactiek ook afgekeken van Stalin, die in 1932 en 1933 Oekraïne onderwierp door moedwillige uithongering.
Hitler had, net als Stalin, zijn zinnen gezet op ‘de graanschuur van Europa’, waar de lokale bevolking dan als slaven op plantages zou werken om het Herrenvolk te dienen.
Dat slavenmodel kende hij dan weer van bijvoorbeeld de Nederlanders, die het geperfectioneerd hadden in hun koloniale plantages. Germanen naar Hitler’s hart, die Nederlanders, die wisten wat heersen was.

Dus zeg nooit meer dat ‘we’ niks van de geschiedenis leren. Want kijk naar Israel, dat zich de lessen uit de geschiedenis ter harte heeft genomen: uithongering werkt, Lebensraum is een rotwoord met een akelige bijklank, maar Eretz Yisrael of Judea en Samaria kan, is minder besmet en nog mythisch ook.
Kinderen moeten niet gespaard worden, want die groeien uit tot bijvoorbeeld Hamasstrijders die het op vernietiging van de joodse staat hebben voorzien. En zolang we maar blijven benadrukken dat het ‘mindere mensen’ of zelfs ‘onmensen’ zijn die we uithongeren, verdrijven en afmaken, is er bij onze sympathisanten, wegkijkers en meelopers nauwelijks animo om ons te stoppen. Er is her en der wel wat gekrakeel, er worden wat maatregelen voor de bühne genomen, maar die kan je – veel later – met een ‘sorry’ weer ongedaan maken. Ook dat leert ons de geschiedenis.

(Afbeelding: Dagboekje van Leopold Claessens – bijgehouden van 1 tot 25 april 1945, waarin hij optekende (In Bergen Belsen) wat hij in Mittelbau-Dora te eten had gekregen. Museum bij voormalig concentratiekamp Mittelbau-Dora, bij Nordhausen)

Gewoon eerlijk in 5 missies – deel 5 (slot)

VVD verkiezingsprogramma Sterker uit de storm: 81 pagina’s onversneden neolib-populistische prop Dilan-Style in 5 delen behapbaar en inzichtelijk gemaakt.

Voor de duidelijkheid eerst even dit:
Wij Nederlanders zijn veilig en vrij, we werken hard en we bezitten een koophuis. We laten ons geen oor aannaaien door ‘nieuwkomers’ die de boel komen uitvreten. We zetten de middenklasse en het Nederlandse belang op één.
We dulden geen negatief sentiment over ondernemers en bedrijven, want daar zijn we trots op.
We zijn sowieso trots: op ons land en op onze vrijheid en veiligheid. We dragen onze vrije waarden trots uit. We zijn trots op onze politie, boa’s en brandweer, op ambtenaren met vakkennis en op alle vrijwilligers die zich inzetten. Trots op KLM, onze glastuinbouw, onze mensen in de frontlinie, onze topsportaccommodaties, en onze streektalen.
Al die liberale trots, die vrijheid, die veiligheid en groei stellen we veilig door 5 missies.

Vandaag: missie 5: ‘We nemen geen genoegen meer met middelmaat.’

De overheid is geen geluksmachine. Individuele vrijheid is dat wel.

Met een moderne overheid die levert, kan ons land weer vleugels krijgen en kunnen we de hele wereld aan. Topprioriteit moet zijn dat de overheid mensen weer meer ademruimte geeft. Nederland mag trots zijn op de vele ambtenaren met vakkennis, maar van de lanterfanters in de overhead moeten we af. Die hebben we nodig in de zorg, de techniek of het onderwijs.

Juist met minder regels komt de samenleving tot bloei. Wanneer we mensen hun eigen verantwoordelijkheid en vrijheid teruggeven krijgen mensen thuis meer ruimte. [Hmmm, je vraagt je af hoe dat werkt, groeien huizen van eigen verantwoordelijkheid en vrijheid?]

We vertrouwen op de expertise van zorgmedewerkers en schrappen onnodige regels en administratie. We geven zorgverzekeraars en zorgkantoren daarin een sturende rol.
En we kijken naar wat mensen en hun omgeving zelf kunnen doen, zodat niet alles op het bordje van zorgverleners terechtkomt.
De VVD kiest voor grondige vernieuwing, door kunstmatige intelligentie te omarmen en alle onnodige vertraging te schrappen.

Operatie effectieve overheid
De VVD wil een overheid naar het model van Singapore. [Geinig, Singapore is een stadsstaat met ultra strenge regels voor burgers [en lijfstraffen!) maar een economisch paradijs voor ondernemers…]
Cijfers over klanttevredenheid worden per ministerie openbaargemaakt. [De klant? Is dat de burger, het bedrijfsleven, het militair-industrieel complex? De banken? Iedereen die het met de VVD eens is?]

Salarisontwikkeling wordt meer gekoppeld aan functioneren, getalenteerde ambtenaren moeten sneller kunnen doorstromen in de organisatie en expertise mag beloond worden.
Er wordt voltijds gewerkt bij de overheid.

We hervormen de Algemene Bestuursdienst door meer te sturen op resultaat. We trekken meer mensen aan vanuit het bedrijfsleven en we stimuleren dat topambtenaren tijdelijk in het bedrijfsleven gaan werken. [We maken de draaideur formeel]

Om ambtenaren niet onnodig aan het werk te houden beperken we de reikwijdte van de Wet open overheid [Transparantie is zo overschat!] en steunen we zelf minder onderzoeksmoties in de Tweede Kamer.

We lichten alle wet- en regelgeving door en behouden alleen de regels die evident noodzakelijk zijn. Voor elke nieuwe regel wordt een andere regel geschrapt.
We waarderen extern advies, maar willen ook snelheid. We verkorten procedures die voorafgaan aan indiening van een wet. We verkorten waar mogelijk beslistermijnen.

De politiek moet werken voor Nederlanders. Keuzes en belangenafwegingen voor Nederland moeten daarom zoveel mogelijk door de gekozen Tweede Kamer worden gemaakt en niet door de rechter. Een goed werkende democratie betekent meer dan de helft van de zetels plus één. We willen dat de politiek zich richt op het oplossen van problemen van mensen thuis, niet op ophef.
Het is aan de politiek en Raad van State om wetten voor invoering te toetsen op grondwettigheid, we schrappen daarom de plannen voor constitutionele toetsing en het constitutioneel hof. [Sorry Pieter, maar jij bent weggelopen]

De VVD wil de defensie-uitgaven laten groeien naar 3,5% van onze economie. Dus moet de overheid ophouden met haar spilzucht en te hoog uitgavenniveau. Anders stijgen de belastingen en dan zijn de werkenden en ondernemers weer de klos.

De VVD kiest voor investeren in onze veiligheid en we maken geld vrij voor groei zodat we ook in de toekomst een welvarend land zijn. Daar offeren we delen van de zorg en de sociale zekerheid voor op. [En biodiversiteit, en klimaatmaatregelen, gewoon elke vorm van solidariteit met mens, dier en planeet.]

Om de solidariteit in het Nederlands zorgstelsel te behouden moeten we een groter beroep doen op de individuele verantwoordelijkheid van iedere Nederlander voor zijn eigen gezondheid. Een ongezonde leefstijl moet voorkomen worden [Woehoe, hoe verhoudt zich dit tot ‘vrijheid’ en de bier-en-bitterballen-cultuur van de eigen partij?]

We willen een gezondheidsstelsel waarin een gezonde levensstijl – naast ziekte bestrijden – een belangrijke plaats inneemt. We leggen daarbij de focus op kwaliteit van leven, in plaats van enkel afwezigheid van ziekte en de lengte van het leven. Patiënten en zorgverleners beslissen samen over passende zorg en welzijn. We zetten robots in.
[Ik voorzie binnen afzienbare tijd de pil van Drion in het uitgeklede basispakket]

We pakken tekorten in de zorg aan door de werkdruk te verlichten en door meer werken makkelijker te maken, door een meerurenbonus – we kunnen alle gewerkte uren immers goed gebruiken.

We willen dat ouderen zo lang mogelijk in de vertrouwde omgeving kunnen blijven, ook als zij aan dementie lijden. We willen eenvoudige verlofregels voor mantelzorgers. [Daar gaat je meerurenbonus! – en vandaar ook straks die pil van Drion]
Geclusterde woonvormen met gezamenlijke voorzieningen bieden ouderen een rijk sociaal leven, voorkomen eenzaamheid en dragen bij aan hun gezondheid. [Dat noemden we bejaardentehuizen, vroeger]

De VVD kijkt kritisch welke zorg wel en niet vergoed moet worden. Hierbij zorgen we dat mensen die zorg echt nodig hebben, deze kunnen krijgen.
We draaien de verlaging van het eigen risico terug [Ja Fleur, dat gaan we doen!]
Behandelingen in welzijn en de gezondheidszorg worden beoordeeld op de toegevoegde waarde van de behandeling ten opzichte van de bestaande alternatieven en maatschappelijke kosten. [Wie dit snapt mag het zeggen…]
Er komt een kleiner basispakket en dat maakt de zorg beter want minder goede behandelingen verdwijnen uit het pakket. Het basispakket altijd zal zorgen voor de beste zorg. [En leg dit dan gelijk ook even uit].

In de langdurige zorg spreken we af met zorgkantoren dat de transformatie naar zorg in de thuissituatie prioriteit krijgt.
Zelfbeschikking voor een waardig en barmhartig levenseinde zijn onlosmakelijk verbonden met liberale zorg, ook voor mensen met dementie en psychiatrische patiënten. Dus euthanasie houden we erin.

Oh, sh*t kunst en cultuur, bijna vergeten…
We stimuleren artistiek ondernemerschap via nieuwe verdienmodellen en samenwerking met marktpartijen. Het moet aantrekkelijker worden voor zelfstandige kunstenaars en docenten om in het onderwijs te werken via tijdelijke opdrachten/projecten.

Een groot deel van de landelijke cultuurgelden wordt in Amsterdam ingezet, en minder in bijv. Fryslân of Zeeland. We gaan hier wel aan spreiding doen.
‘Onze regio’s kennen verschillende manieren van cultuurbeleving, denk aan prachtige bloemencorso’s, kermissen, schuttersfeesten en carnaval.’ Daar houden we van [En we zijn er trots op!] We ondersteunen organisatoren van volkscultuur beter en maken volkscultuur een volwaardig onderdeel van de culturele basisinfrastructuur.

We stimuleren het Frysk op scholen in Fryslân en waarborgen het gebruik van deze taal, bijvoorbeeld in de rechtbank. We zijn trots op en stimuleren onze streektalen, zoals het Nedersaksisch en Limburgs. [Maar niet Turks, Marokkaans, of Arabisch, want dat is niet eigen en als je dat wilt spreken, doe je niet echt goed mee…]
We stimuleren zo veel mogelijk eigen inkomsten in plaats van subsidies. Daarmee maken we de culturele sector minder afhankelijk van overheidssubsidies.

Vrije media. Ja, die zijn belangrijk. We gaan de NPO hervormen.

[Mijn slotwoord: Ontwaakt, verworpenen der aarde… en stem verstandig op 29 oktober!]

Gewoon eerlijk in 5 missies – deel 4

VVD verkiezingsprogramma Sterker uit de storm: 81 pagina’s onversneden neolib-populistische prop Dilan-Style in 5 delen behapbaar en inzichtelijk gemaakt.

Voor de duidelijkheid eerst even dit:
Wij Nederlanders zijn veilig en vrij, we werken hard en we bezitten een koophuis. We laten ons geen oor aannaaien door ‘nieuwkomers’ die de boel komen uitvreten. We zetten de middenklasse en het Nederlandse belang op één.
We dulden geen negatief sentiment over ondernemers en bedrijven, want daar zijn we trots op.
We zijn sowieso trots: op ons land en op onze vrijheid en veiligheid. We dragen onze vrije waarden trots uit. We zijn trots op onze politie, boa’s en brandweer, op ambtenaren met vakkennis en op alle vrijwilligers die zich inzetten. Trots op KLM, onze glastuinbouw, onze mensen in de frontlinie, onze topsportaccommodaties, en onze streektalen.
Al die liberale trots, die vrijheid, die veiligheid en groei stellen we veilig door 5 missies.

Vandaag: missie 4: we zijn trots en zuinig op onze vrijheid en veiligheid, want dat maakt Nederland uniek [het staat, zeg maar, op één]

‘Het Nederlanderschap is een cultuur, een geschiedenis en een set van waarden die diep verankerd liggen in wie we zijn.’ ‘Op Koningsdag en Bevrijdingsdag vieren we ons Nederlanderschap en onze vrijheid. We struinen over rommelmarkten, eten tompoucen of drinken een biertje op bevrijdingsfestivals.’

Vrijheid, verdraagzaamheid, verantwoordelijkheid zijn de bouwstenen van onze samenleving! Onze vrije manier van leven is niet onderhandelbaar.

Dat onze vrije en veilige manier van samenleven onder druk staat, blijkt uit de toename van onder meer Jodenhaat, vrouwenhaat en homohaat. Sommige mensen, vaak zelfs hier geboren, zijn totaal vervreemd van ons land opgegroeid.
Iedereen die in ons vrije land woont en wil wonen, dient zich aan te passen aan waar Nederland al eeuwen voor staat: vrijheid en hard werken.

We moeten de komende jaren orde op zaken stellen om onze vrije waarden te beschermen en weer met trots uit te dragen. Dat moeten we vooral doen door zélf te bepalen voor wie er hier plek is en voor wie niet.

Wij kiezen voor een samenleving waarin onze vrijheden bovengeschikt zijn aan het zogenaamde recht om je niet beledigd te voelen. [Dus niet zeiken over een Mohammedcartoon, wel zeiken over een watermeloen]
We buigen niet voor kwalijke ideologieën en religieuze dogma’s die de emancipatie van LHBTIQ+’ers en vrouwen honderd jaar terug in de tijd duwen. [Oppassen SGP, daar gaat je gedroomde regeringsdeelname]

Integratie is niet vrijblijvend, maar een plicht. Wie onze waarden structureel afwijst, heeft hier geen toekomst. Zo bouwen we aan een vrij en veilig Nederland dat niet bezwijkt onder haar eigen tolerantie voor het intolerante.

We maken een scherper onderscheid tussen demonstraties en ordeverstorende acties.
We moeten relschoppers identificeren die het demonstratierecht misbruiken om strafbare feiten te plegen en ze straffen. Daartoe zetten we camera’s met gezichtsherkenning in. Er komt een verbod op gezichtsbedekkende kleding en het blokkeren van vitale infrastructuur wordt strafbaar.
Het betuigen van steun aan verboden organisaties, zoals in het openbaar onder het mom van het demonstratierecht met vlaggen van terroristische organisaties zwaaien, wordt strafbaar. Zowel offline als online. [Benieuwd hoe de VVD dat gaat combineren met ‘onze kernwaarde’ ‘vrijheid’]
Activisten hebben van andermans eigendommen af te blijven, activisten die zich illegaal toegang verschaffen tot woningen, stallen, erven, universiteiten of bedrijven, worden gezien als inbrekers en ook zo gestraft.

We willen dat mensen zich meer betrokken voelen bij de veiligheid van hun eigen buurt of stad: daarom stimuleren we gemeenten om inwoners uit te nodigen voor deelname aan lokale vrijwilligerskorpsen.
We onderzoeken hoe we het vrijwilligerskorps op termijn kunnen uitbreiden tot een programma waarin jongeren gedurende een jaar lang kennis kunnen maken met het werk bij de politie. [Er was al iets als ‘totale deregulering’, en nu komen er Freikorpsen bij?]

We brengen jonge criminelen verantwoordelijkheid, discipline en respect bij door deelname aan een heropvoedprogramma van Justitie. Wie het programma succesvol afrondt, krijgt de kans om te solliciteren naar een passende functie bij defensie of politie.

Terroristische organisaties worden zo snel mogelijk verboden. Er komt een bestuurlijk verbod op ondermijnende organisaties. Zo wordt het naar Duits voorbeeld sneller mogelijk een vereniging of organisatie zoals Samidoun, de PFLP en andere antirechtsstatelijke, anti-LHBTIQ+ en antisemitische organisaties te ontbinden en verboden te verklaren.

Het voeren van een gemeenschappelijk huishouden met een strijder van IS of andere terroristische organisatie wordt bestraft. Het afreizen naar terroristisch gebied zonder journalistiek doel en zonder toestemming van Nederland wordt strafbaar. [In Nederland behandelen we iedereen gelijk, dus laat je niet afleiden door de wat eenzijdige voorbeelden in deze voorgenomen beleidsbrei…]

Wie zich aansluit bij een terroristische organisatie, verliest wat ons betreft altijd het Nederlanderschap. [Dat zouden er zomaar een hoop kunnen worden als de VVD haar zin krijgt, en waar laten we die mensen dan? In een interneringskamp? Ook naar Duits voorbeeld?]

Wij willen een vrij land waarin iedereen meedoet [volgens onze regels, zo niet, dan rot je maar op]
Iedereen die hier mag blijven, hoort er volwaardig bij. Maar mensen die met hun rug naar onze samenleving staan, niet willen meedoen of zelfs anderen onderdrukken, die vinden ons tegenover zich.
Daarom scherpen we het integratiebeleid aan, en zorgen we ervoor dat autocratische en religieuze regimes geen invloed hebben op onze samenleving. Maar we pakken ook discriminatie aan hoor. Echt wel.

Statushouders die op azc’s verblijven komen pas in aanmerking voor andere vormen van huisvesting op het moment dat zij zowel in woord als in daad achter de Nederlandse waarden staan. [Hoe ga je dat meetbaar maken? Moeten ze tompouce eten en carnaval vieren en zichtbaar genieten van de lampjes van ondernemers in de winkelstraten met kerstmis?]

Bij dubbele nationaliteit wordt het Nederlanderschap ingetrokken bij veroordeling voor een misdrijf waarop meer dan vijf jaar gevangenisstraf staat. Om dit te bewerkstelligen worden desnoods internationale verdragen aangepast.[En de grondwet, artikel 1]

Vrijheid, verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid zijn de hoekstenen van onze maatschappij. Inburgeringsprogramma’s moeten expliciet aandacht besteden aan vrije waarden, zelfbeschikking, antisemitisme, de holocaust en eer-gerelateerd geweld en deze moeten ook centraal staan in de participatieverklaring die inburgeraars moeten tekenen.
Voor nieuwkomers die de shariawetgeving aanhangen is geen plek in Nederland: Wij willen dat nieuwkomers expliciet verklaren dat zij de Nederlandse rechtsstaat en de bijbehorende mensenrechten respecteren. Orthodoxe religieuze wetten, zoals de Sharia, mogen daarbij geen leidend uitgangspunt zijn. Daarom moet dit worden opgenomen in de participatieverklaring. [Maar we pakken discriminatie aan hoor, echt wel]

We tolereren geen lange armen in Nederland: religieuze en maatschappelijke instellingen zoals moskeeën en weekendscholen moeten transparant zijn over hun financiering en deze moet worden stopgezet als blijkt dat daarmee onze rechtsstaat wordt ondermijnd. [Israël, hoor je dat? PVV, FvD, jullie ook?]

We toetsen of organisaties de integratie van nieuwkomers belemmeren. Als dit het geval is wordt de subsidie ingetrokken. [Geldt dat ook voor politieke partijen?] Organisaties die integratie tegengaan zijn geen gesprekspartners meer in de maatschappelijke dialoog om integratiebeleid te maken. (Nou, CIDI, daar gaat je plaats aan tafel!]

We willen regelen dat (versterkte) gebedsoproepen kunnen worden verboden als deze de openbare orde verstoren, integratie tegenwerken of geen draagvlak hebben. Als dit niet voldoende effect sorteert verbieden we de versterkte gebedsoproep.

We willen van werk de norm maken. Integreren is meedoen. De VVD wil dat elke statushouder direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgt aangeboden en accepteert, in plaats van direct een uitkering.
Ook vrouwen moeten aan het werk als het gezin gebruik maakt van een uitkering.
We korten mensen die geen Nederlands spreken en dit niet willen leren op de uitkering. Statushouders krijgen het eerste half jaar geen uitkering op de rekening, maar veel van hun vaste lasten worden rechtstreeks door de gemeente betaald. [En de rest dan? Hoe worden die betaald?] Statushouders die niet komen opdagen bij de taalles of verzuimen naar examens te komen moeten een boete betalen of worden gekort op de uitkering. Ook burgeren ze zo niet in en krijgen dus geen verblijfsvergunning.

Nederland is een vrij land. We bedrijven geen politiek vanuit de onderbuik. Integratiebeleid moet gebaseerd zijn op feiten. [Het staat er echt]
We voeren een totaalverbod in op gezichtsbedekkende kleding en maken het strafbaar om anderen te dwingen tot het dragen van gezichtsbedekkende kleding. [Lijkt me, qua bewijsvoering, een lastige klus]

De Joodse gemeenschap verdient een veilige plek in Nederland. We versterken de nationale aanpak tegen antisemitisme en geven de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding meer bevoegdheden en middelen. Holocaustontkenning en -bagatellisering zijn een vorm van hedendaags antisemitisme en worden stevig aangepakt. We maken de Holocaust bespreekbaar in elk klaslokaal. [Steeds benieuwder naar de concrete uitwerking van al deze plannetjes]

Onderwijsinstellingen moeten veilig zijn voor álle studenten. De onderwijsinspectie krijgt een explicietere rol in het toezien op deze veiligheid. De minister moet kunnen ingrijpen door onderwijsinstellingen een aanwijzing te geven. Bij zeer ernstige veiligheidsproblemen kan de minister de bestuurders wegsturen.

In Nederland moet iedereen overal zichzelf kunnen zijn [maar alleen als je ‘onze’ waarden omarmd. En je niet tegen Israel bent…]

Asiel
De VVD wil het systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht [van ons, welteverstaan, niet van de vluchteling], en kan dus ook nul zijn. De vluchtelingen worden geselecteerd op basis van een puntensysteem, waardoor alleen de meest kwetsbare vluchtelingen naar Nederland mogen komen.
Asielzoekers die ongevraagd richting Nederland komen worden aan de landsgrenzen tegengehouden en teruggestuurd. Onze buurlanden zijn immers veilige landen en we hebben niet voor niks de Dublin-verordening.
De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken.
Opvang in de regio wordt de norm.

Bij een veroordeling voor een misdrijf worden asielzoekers zonder pardon uitgezet, ongeacht of zij al een verblijfsvergunning hebben of nog in de asielprocedure zitten.
De asielvergunning voor onbepaalde tijd wordt afgeschaft, de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd wordt drie jaar, er komt een tweestatusstelsel met alle mogelijke beperkingen, we schaffen de dwangsommen af en stellen illegaal verblijf strafbaar. We beperken de rechtsbijstand voor asielzoekers.

De opvang van asielzoekers moet netjes geregeld zijn, maar mag nooit ten koste gaan van de veiligheid of woongenot van Nederlanders.
We schaffen de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te huisvesten af, en verbieden voorrang voor statushouders.
Voor statushouders komen er sobere flexwoningen om azc’s te ontlasten. [Hoe, waar? En hoe bevorderen die flexkampen de integratie?]
De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd. Voor kinderen stellen we juist extra – maar wel realistische – eisen aan asielopvang. [Realistisch, wat zou dat inhouden. Een systeem van labels als naar gelang de kansrijk-of armheid van de asielouder, zoals bij eieren – ‘biologisch’, ‘vrije uitloop’ en ‘scharrel’]

De VVD wil het meest effectieve asielbeleid van Europa. We willen elk kwartaal een check of landen om ons heen strenger asielbeleid hebben doorgevoerd. Als dat is, wordt dit beleid ook onderdeel van het Nederlandse asielbeleid.

De meest effectieve plek om illegale migranten tegen te houden is de Europese buitengrens. Legers aan de EU-buitengrenzen krijgen meer bevoegdheden om migranten tegen te houden. Als Europa onze stelselwijziging niet steunt of andere EU leden niet goed meedoen, dan willen wij bij een Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.

We willen alleen nog kennismigranten waar Nederland wat aan heeft, en stengere maatregelen voor arbeidsmigranten.
Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. [Ben je uitgewerkt, moet je opzouten.]
Door schijnerkenningen van kinderen krijgen migranten verblijfsrecht in Nederland zonder dat ze zorgdragen voor het betreffende kind. [Wist je niet hè, net zo’n groot probleem als nareis op nareis!] Deze verkapte vorm van mensenhandel moet gestopt worden. Erkenning van buitenlandse kinderen kan straks alleen nog bij een paar gemeenten.

Morgen de laatste missie, missie 5: ‘We nemen geen genoegen meer met middelmaat.’